Wat doe je nou eigenlijk met FOCUS wordt mij regelmatig gevraagd. Het bijzondere is dat het woord focus, dat in mijn logo is staat voor focus op core-business, uitvoering en strategie puur is ontstaan vanuit opmerkzaamheid. In de loop der jaren heb ik helaas bij zoveel ondernemers de passie voor hun vak zien doven. Deze ondernemers zijn ooit begonnen vanuit een ideologie, iets waar ze steengoed in zijn maar gaandeweg de jaren en de groei van hun onderneming is hun vuurtje en passie voor het vak niet meer opgestookt maar langzaam gedoofd.
Toen ik in 2016 bezig was met de ontwikkeling van FOCUS heb ik mij afgevraagd wat mijn toegevoegde waarde zou zijn kunnen zijn voor dit soort ondernemers. Waarmee kan ik ze oprecht vanuit mijn drijfveren helpen. Mensen en hun drijfveren hebben tenslotte mijn aandacht. Waarom doen mensen wat ze doen, is dit ontstaan vanuit passie, vanuit gewoonte of omdat de omgeving daarin stuurt.
Als ik kijk naar wat deze ondernemers gemeen hebben is het veelal terug te brengen naar het feit dat ze de regie over hun ‘werkende’ leven en over hun eigen dromen en toekomstbeelden hebben losgelaten. Ze zijn gaan handelen naar de waan van de dag, naar de groei in hun organisatie of hebben zich laten leiden door de vraag die ontstond. Dit allemaal zonder zich bewust af te vragen wat is mijn doel, wat is goed voor mij, voor mijn onderneming of voor mijn afdeling. Zij vragen zich niet af ‘vind ik het werk dat ik doe echt nog leuk, doe ik het nog met passie’. Werk is iets waarvan ik vind dat je het niet als ‘moeten’ zou moeten zien maar als iets wat je leuk vindt om te doen en wat je met veel plezier doet.
Hoe kan ik deze ondernemers dan raken?! Hoe stel ik ze in staat, motiveer ik ze en kan ik in laten zien dat zij door het aan elkaar verbinden van een stuk bewustwording, het stellen van doelen en soms door een gedragsverandering, ‘life changing’ resultaten kunnen bereiken. Als ondernemer maar juist ook als mens. Dit lukt veelal door de ondernemer als mens te raken met persoonlijke aandacht en oprecht te luisteren, daardoor stellen zij zich kwetsbaar op willen zij delen.
Van de ondernemers terug naar mijn eigen passie. ‘Als je doet wat je leuk vindt is werk geen werk’ is mijn motto. Elke dag ervaar ik dit meer, als je echt doet wat je leuk vindt dan heb je energie voor tien, dan voelt het alsof zaken vanzelf gaan, dan kost iets je geen moeite, komt naar je toe wat je uitspreekt en geniet je ervan.
Onlangs was ik weer eens in die ene wijnbar met een aantal ondernemers, ondernemers die net als ik heel veel plezier hebben in hetgeen zij doen. Met deze ondernemers zijn we een ‘borrel’ aan het opzetten voor andere ondernemers maar hierover op een later moment meer.
Bijzonder aan het contact met deze ondernemers is dat wij allen de automatische reflex hebben om mensen aan elkaar te verbinden. Dit gaat zo oprecht en enthousiast, het is een 2e natuur. Wat mooi hieraan is, is het feit dat deze ondernemers stuk voor stuk bereid zijn om elkaar oprechte feedback en ruimte te geven om de ander te laten groeien, kennis te delen en andere ondernemers aan elkaar te verbinden. Dit maakt mij blij en enthousiast.
Het is dan ook wat ik het liefst doe; verbinden op elke mogelijke manier, situaties aan elkaar verbinden, in gesprekken met ondernemers boven de stof gaan hangen en zaken aan elkaar verbinden waardoor ik hen in staat kan stellen te ontwikkelen. Daarnaast mensen en organisaties aan elkaar verbinden om kennis te delen, te kunnen groeien of gewoon omdat ik denk dat zij elkaar iets kunnen bieden, hoe leuk kan het zijn?!
Ik ben ervan overtuigd dat op een bewuste manier communiceren de sleutel is van verbinding in welke vorm dan ook en dat dit bijdraagt aan plezier in je werk, behalen van je doelen en het managen van je organisatie! Probeer het eens.
Met warme groet,
Martine Clements Sparreboom
FOCUS